Senin, 16 April 2012

AMALAN TIADA HENTI

Amal manusia yang tidak pernah putur mendapatkan pahala di sisi ALLAH AWT, ada TIGA perkara..

AMAL JARIAH
Amal Jariah artinya pekerjaan yang baik umpamanya dia menyumbangkan tenaga atau harta atau fikiran kepada masyarakat untuk pembaikan atau pembiayaan untuk masjid, musholah, madrasah, rumah sakit dan sebagainya maka selagi masjid masih digunakan beribadah, musholah dan madrasah dipakai  orang, maka selama itu pula orang tadi mendapat pahala di sisi ALLAH SWT.
Tapi kebanyakan orang berfikrian amal jariah itu hanya untuk agama saja padahal untuk umum pun termasuk amal jariah juga. Misalnya: sebuah jalan atau jemabtan yang umum diguna kerusakan, kemudia secara bergotong royong masyarakat setempat beramati-ramai memperbaiki itupun termasuk amal jariah.
Amal sholoe adalah perbuatan yang baik, baik dalam pandangan mata umum dan juga pandangan agama. Maka tandanya orang beriman, ialah ang suka melalukan amal kebajikan.

ANAK YANG SHOLEH
Sudah jelas jika orang ingin mempunyai anak yang sholeh, tidak mudah diperolehi bgitu saja. maka yang pertama wajib atas orang tua mengajar anak dengan pendidikan AGAMA. Selain mengantar anaknya ke sekolah umum dan sekolah agama, orang tua juga harus memberi conoth yang baik kepada anaknya dengan melaksanakan perintah agama. InsyAllah anak itu akan mencontohi orang tuanya.
Dan kita masih bisa membantuk orang tua kita, dengan berusaha menjadi seorang anak yang sholeh,, 

ILMU YANG BERGUNA
Sabda Rasulullah SAW: "sempurnakanlah agama dengan ilmu, sempurnanya dunia juga dengan ilmu"
Jadi jelaslah ilmu apa saja yang telah diajarkan kepada orang lain dan orang lain itu mendapat manfaat dari ilmu tersebut, maka orang pertama yang mengajarkannya, jika dia seorang muslim dia mendapat pahala yang tidak habis di sisi ALLAH SWT

0 komentar:

Posting Komentar